ללמוד שפה אונליין - ערבית

ללמוד שפה אונליין - שילוב של ידע והנאה.

ללמוד שפה אונליין

אפר 10, 2017 | מאמרים

ללמוד שפה אונליין באינטרנט זה פתרון נפלא לתלמידי בתי הספר הלומדים ערבית לבגרות. כמות התלמידים בכיתות הגבוהות כלומר י’, יא’ וגם יב’ ואלה שניגשים לבגרות בערבית הולכת ופוחתת. מחקרים רבים שנערכו כדי ללמוד על הסיבה לירידה במספר הלומדים הראו מספר סיבות. השפה הערבית נתפסת על ידי רבים כשפתו של האויב וכפי שיש לשנוא את האויב הרי שיש לשנוא את שפתו.

סיבה נוספת לכך שעדיף לפנות אל לימוד ערבית מדוברת באינטרנט היא שההורים אינם דוחפים את ילדיהם לבחור במקצוע הערבית במערכת הלימודים בתיכון ומעדיפים כי ילדיהם ישקיעו את זמנם ומרצם במקצועות שנחשבים למפלסי הדרך לעתיד כלכלי מבטיח כגון מחשבים, אנגלית ומתמטיקה. נתון מעניין נוסף מצביע על תסכולם של התלמידים שאינם חשים כי השיגו הישג כלשהו בהשקיעם בלימוד ערבית.

שנים רבות מתלבטים פרנסי ומובילי מערכת החינוך בישראל בשאלה איזו סוג של ערבית יש ללמד בבתי הספר. האם ללמד ערבית ספרותית ובכך להעניק לתלמיד את יסודות השפה מבלי לאפשר לו יכולת להשתמש בה בשיחה או אולי להעדיף לימוד ערבית מדוברת ובכך לדלג מעל משוכות התחביר והדקדוק ולהגיע ישר אל רבדי השפה השימושיים. המחשבה על לימוד ערבית מדוברת באינטרנט כמעט ולא חלפה במחשבתם של האחראים על השפה הערבית במערכת החינוך.

דילמה זו מלווה את מערכת החינוך הן בבתי הספר והן במוסדות להשכלה גבוהה. התלמידים עצמם, המעטים שבוחרים ללמוד ערבית לאחר סיום כיתה י’, מרוצים מהידע שצברו אך חשים מתוסכלים מאוד. כה הרבה השקיעו בלימוד ערבית ואולם, מכיוון שהלימוד ברובו

כלל ערבית ספרותית ולא לימוד ערבית מדוברת הרי שהתלמידים משקיעים את המיטב זמנם ומרצם בלימוד השפה הערבית ולבסוף אינם מסוגלים לנהל שיחה עממית פשוטה ביותר עם ערבים. כמי שעומד בראש בית ספר המפתח תכניות לימוד ערבית מדוברת באינטרנט מזה שנים, אני פוגש את בוגרי מוסדות הלימוד וחש את תסכולם. הם צמאים ליכולת להשתמש בידע שרכשו ואינם מסוגלים. לימוד ערבית מדוברת מצריך תרגול רב, רכישת ביטחון והרבה מאוד עבודה אינטראקטיבית. הרי אין די בכך שאדע לומר כמהמשפטים, אני צריך לחוש ביטחון בשיחה בערבית ולדעת כי במהלך השיחה אצליח להבין את בן שיחי ואוכל ליהנות מפרי עמלי.
הערבית המדוברת רבדים שונים לה והיא משתמשת באוצר מילים שברובו הוא זהה לזה של הערבית הספרותית אך ברור לכל לומד כי מבלי לתרגל ושוב לתרגל ועוד להוסיף ולתרגל, אי אפשר להגיע ליעד המבוקש.

משרד החינוך משקיע בהשתלמויות כדי להכשיר את המורים שאינם דוברי ערבית מדוברת מהבית ולתת למורים את הכלים כדי שיוכלו לעמוד בביטחון מול תלמידיהם ולבצע היטב את לימוד הערבית המדוברת. עם זאת, מניסיוני אני יודע כי אין די בכך. כדי שהמורים לערבית יוכלו ללמד ערבית מדוברת בבית הספר הם חייבים להשתלם ולתרגל בעצמם ללא הפסקה ולאורך שנים. כלל 10,000 שעות קובע כי כדי שתוכלו לומר כי הנך מומחה בתחום, עליך לצבור לפחות 10,000 שעות עיסוק בו.

כותב מאמר זה מצטרף לדעת רבים וטובים וגורס כי יש להעדיף את למוד הערבית המדוברת ולדעת כיצד לשלב את לימוד התחביר והדקדוק עם לימוד הערבית המדוברת. רק הרחבת לימוד הערבית המדוברת יעניק לתלמידים תחושת הישג. כאשר תלמיד משקיע בנושא מסויים הרי שראוי כי יחוש שהשיג ידע ויכולות שלא היו קודם לכן ברשותו.

בחרו את הקורס המתאים לכם והתחילו לדבר ערבית

יש לכם שאלות נוספות? אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר!
ליצירת קשרלחנות דיוואן